Ortodoxia in lumina Scripturii

Ortodoxia in lumina Scripturii

Biserica

Biserica din punct de vedere ortodox:
1.Prin Biserica se intelege ierarhia superioara conducatoare in totalitatea ei,totalitatea tuturor drept credinciosilor care sunt botezati in Cristos , care cred si sunt organizati dupa randuielile date de Mantuitorul .
2.Prin Biserica mai intelegem locasul de inchinaciune si de cult ( „Sfanta Scriptura, spun ortodocsii ,foloseste cuvantul biserica cand in sensul de constructie , cand de oameni”).
3.Pe baza textului din Matei 18 ,Biserica are dreptul de a scoate din Imparatia lui Dumnezeu si de a-l da diavolului , caruia ii apartin vamesii si pacatosii . In cuvantul biserica din acest text ,ortodocsii cred ca Domnul Isus vorbeste aici de ierarhia superioara in totalitatea ei,la inceput apostolii si dupa aceea episcopii. Cuvantul Biserica nu poate avea alt inteles aici ,decat ca ierarhie superioara . Deci numai apostolii si urmasii lor, au dreptul de-a lega si dezlega sau de a tine sau scoate pe cineva din Imparatia lui Dumnezeu.
Biserica se conduce de soboare ecumenice din care fac parte episcopi din toata lumea ,hotararile acestor sinoade sunt norme sigure ,date de cei carora Cristos le-a dat toata puterea.
4. Biserica in gandirea ortodoxa nu poate exista fara ierarhie aplicand urmatorul principiu: unde este episcopul acolo este Biserica 5. Biserica Ortodoxa sustine ca toti cei care au primit botezul crestin , sunt si formeaza Biserica.
6. Biserica ortodoxa sustine ca a fi nascut din Dumnezeu, inseamna a fi botezat cu botezul crestin.Orice botezat (copil mic in general) primeste si nasterea de sus , considerand botezul ca o baie care spala.
7. Biserica nu este sfanta prin membrii ei , ca nu este nici un om fara pacat. Preotul este sfant cand se imbraca in haina sfintita de la altar . O biserica nu poate fi sfanta prin membrii ei, ci prin ierarhia bisericii.

Combaterea invataturilor ortodoxe in lumina Scripturilor

Modelul adevarat pentru o Biserica este si ramane Biserica apostolica din Noul Testament.
Ce ne invata Biblia?
1. Adevarata Biserica este cea compusa din oameni nascuti din nou.
Intrarea in Biserica prin nasterea din nou insemna intrarea in Imparatia lui Dumnezeu . Usa prin care intrii in Biserica intrii si in Imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3:1-5;Tit 3:5; 1Ioan 2:29; 1 Petru 1:3,23)
2. Biserica este separata de lume si nu cuprinde lumea toata (Ioan 17:9;Iacov 1:27;1Ioan 5:19)
3.Biserica este nu unde se aduna preotii sau episcopii ci unde sunt adunati doi sau trei credinciosi adunati in Numele Lui .(Matei 18:20)
3. In Noul Testament Biserica locala formeaza o legatura cu celelalte Biserici si nu este o Biserica care patroneaza celelalte Biserici .(Gal 1:22)
4.Biserica fiind un organism viu ,Trupul lui Cristos, poate fi compusa numai din madulare vii. Noi nu suntem adaugati la Biserica numai prin botezul in apa ci si prin nasterea din nou .( Rom 12:4-5;Efes 5:30)
5. Inchinaciunea Bisericii nu este legata de slujirea unui preot, ci de inchinaciunea comuna a membrilor care o compun. Faptele Ap. 2:42. Modelul adevarat pentru o Biserica, este si ramane Biserica apostolica din Noul Testament.

Biserica locas de inchinaciune

In general, cand lumea ortodoxa aude de Biserica ,se gandeste la cladire . Acest sens de cladire a inceput sa fie practicat si in bisericile evanghelice. Acest fapt poate deveni un pericol in timp, in sensul ca, atribuind cladirii sensul de biserica sa se piarda adevaratul sens al Bisericii.
Ce invata ortodoxia in acest sens?
1. Dumnezeu a randuit construirea de biserici ,”locas sfant” -Exod 25:8
2.Apostolii s-au adunat in biserici pentru inchinaciune -Fp. Ap.11:26 „adunandu-se in biserica” (Sectologia Deheleanu pg 90-102) 1 Cor 11:18 „..la adunarile voastre din biserica” ;
1Cor 14:33-35 „Biserica sfintilor”
Teologia Ortodoxa aseamana Biserica Ortodoxa cu Templul amintit in Scripturi si ca profanarea Bisericii (cladirii) ,ca pe vremuri inseamna profanarea Templului, deoarece Templul (Biserica) este mai sfanta decat toate . Lipsindu-ne de aceste locasuri,inseamna sa ne lipsim de sfintenia lor.

Ce ne invata Biblia cu privire la aceste locasuri?
1. In invatatura Noului Testament, pentru inchinaciune si slujire nu este absolut necesara o cladire (Matei 18:20)
Prezenta lui Dumnezeu intr-un loc, nu este conditionata de o cladire anume, ci de cei ce se aduna acolo.
2. Domnul Isus a proclamat adevarata inchinaciune, care nu este legata de un anumit loc .Ioan 4:21-28
3.Templul din Vechiul Testament, a avut Sfanta Sfintelor, dar in Noul Testament templul este omul credincios 1Cor 3 :16;6:19
4.Locuinta lui Dumnezeu nu mai este in case facute de maini omenesti Fp Ap :7:48-49; 17:24.
5.Biserica nu a folosit templul pentru inchinaciune ,ci apostolii o foloseau pentru a predica Evanghelia . Fp Ap. 18:4-7; 17:2
6. Biserica se aduna la inchinaciune prin case. Rom 16:5 ;Col 4:15
Biserica Noului Testament este cu totul separata de o cladire anume .O cladire poate purta numele de biserica, fiindca Biserica se aduna in locul acela.
7. Casa lui Dumnezeu, este formata din pietrii vii 1Petru 2:4-5
Ar fi o profanare a Numelui lui Dumnezeu, sa spunem ca Biserica este formata din pietre moarte.
8. Templul lui Dumnezeu creste, ca cei credinciosi, impreuna sa devina o locuinta a lui Dumnezeu 1Petru 2:19-22; Efes 2:22;Evrei 3:6 Oriunde se vorbeste de casa lui Dumnezeu, se vorbeste de ce este viu .

BOTEZUL

Aceasta doctrina este foarte contraversata in doctrina crestina . Fiecare cult sau asociatie crestina practica botezul.
Botezul este actul prin care se intra in crestinism si nimeni nu se naste crestin.Deosebirea este cand sau cum, devine omul crestin.
Analiza noastra privind aceasta doctrina „botezul” , este mai mult cu privire la practicarea lui si in special conceptia teologica privind practica botezului.
Care este conceptul teologiei ortodoxe privin botezul copiilor mici?

Definitia teologiei ortodoxe: Botezul este taina sfanta prin care se intra din starea de blestem si de stapanirea pacatului, in starea de har si in Imparatia lui Dumnezeu, in comuniunea cu Cristos. Prin botez, cel botezat se face partas la roadele de pe Golgota. El ne curateste prin aceasta taina de toate pacatele , atat de cele stramosesti cat si de alte pacate personale, murind fata de pacat si renascandu-se la o viata noua si sfanta. Astfel botezul este o nastere din nou cum insusi Mantuitorul a spus in Ioan cap.3.
Autorul acestei definitii recunoaste ca la inceputul crestinismului, nu au fost botezati copiii, ci mai tarziu, cand parintii au hotarat sa-i boteze (Sectologia pg 295)
Ortodocsii spun:
1. Botezul este o taina
-prin botez se impartaseste harul si darul nevazut al lui Dumnezeu ,mantuirea.
-taina botezului face curatirea de pacat Fp.Ap 22:16
-botezul in mod tainic este aducator de viata dumnezeiasca.
2. Botezul trebuie aplicat imediat dupa nasterea copilului
-Este asemanat cu taierea imprejur ca semn al legamantului cu Dumnezeu.
-Copii nu pot fi lipsiti de acest legamant prin botez, pentru ca prin botez copilul, este in patronajul lui Dumnezeu si primeste alaturi de viata fizica ,viata in Imparatia lui Dumnezeu.
-Copilul prin botez primeste calitatea de fiu al Imparatiei lui Dumnezeu.
-Botezul copiilor trebuie aplicat imediat dupa nastere, ca sa nu moara nemantuit, iar pentru copii, nasii marturisesc, pana cand ei vor ajunge la maturitate .(credinta prin substituire)
-Copilul botezat devine crestin pentru tot restul vietii ,fiind un component al bisericii lui Isus.
-Cufundarea in botez trebuie facuta de trei ori
-Copiii pot fi botezati si fara credinta.

Ce ne invata Biblia despre botez?

Teologia care se ancoreaza in sfintele Scripturi prezinta botezul, asa cum a invatat Domnul Isus si cum au practicat apostolii , fara adausuri din istoria crestinismului ,crestinizat dupa 300 A.D .
1. Botezul este prevazut in planul de mantuire al lui Dumnezeu.
Cand planul vesnic al lui Dumnezeu de-a deschide Harul Divin pentru mantuirea pacatosilor , a fost descoperit si vestit oamenilor si botezul, ca facand parte din acest plan.
Atotintelepciunea divina, a asezat si o ordine in acest sens . Dumnezeu este un Dumnezeu al ordinii si nu este un Dumnezeu al neoranduielii.
Pocainta- credinta, botezul este ordinea asezata de Dumnezeu. Niciodata Biblia nu lasa sa se inteleaga niciodata botez ca apoi pocainta si credinta.
(Fp .Ap. 2)
Orice mutatii in planul lui Dumnezeu privind mantuirea, inseamna o falsificare a acestui plan.
Botezul fiind prevazut in planul de mantuire , nu poate fi scos din acest plan si nici nu se poate schimba locul botezului in acest plan ,decat in locul unde Dumnezeu l-a asezat.
Dumnezeu poate ierta felul de explicatie al botezului, dar credem ca nu poate ierta modificarea planului Sau si a inversa ordinea divina asezata in acest plan.
2. Botezul este un simbol fiidca botezul nu produce mantuirea ci numai simbolizeaza actul mantuirii. (1Petru 3:20-21 ;Rom 6:3-4)
Tot Noul Testament precizeaza caci Manturea este numai prin Cristos si pacatele noastre pot fi spalate numai prin sangele lui Isus (Efes 1:7; 1ioan1:7 ; 1Petru 1:19)
Etse o profanare a jertfei Domnului dand apei puterea de-a curati sufletul unui om sau a curati un copil de pacatul stramosesc.
3. Botezul nu se aplica copiilor ci numai celor care au trecut celo doua trepte: pocainta si credinta si numai dupa acceptul benevol al celui convertit .
Nicaieri in Noul Testament nu se aminteste de botezul copiilor . Copiii nu pot cere acest act si nu-si pot asuma responsabilitatea acestei marturii privind credinta lor.
Inainte de secolul al treilea nu se afla nici o urma de botez a copiilor . Botezul copiilor a fost introdus dupa anul 300 A.D , cand Imparatul pagan Constantin a trecut de partea crestinilor . El si urmatorii descendenti au obligat pe toti paganii sa treaca la crestinism ajungandu-se la botezul copiilor, fara pocainta si credinta.
4.Botezul se face prin cufundarea si nu prin stropire.
5. Botezul, conform invataturii Evangheliei se face in apa obisnuita, rau, baptistier asa cum au facut apostolii si urmasii nostrii.
Nu este necesara apa sfintita fiindca nu exista apa sfintita si nu este apa necurata (apa murdara da) si apa nu poate fi sfintita fiindca
Isus si apostolii nu s-au indeletnicit cu asa ceva.
6.In Noul Testament sunt texte care vorbesc de taierea imprejur si botez, dar ele sunt destinate si nu se inrudesc si nu se inlocuiesc una pe alta.
Botezul nu poate inlocui taierea imprejur .Taierea imprejur era o lege a Vechiului Testament pe care Pavel o elimina din viata Bisericii, fara a o inlocui cu botezul Noului Testament.
Botezul isi are originea in cele patru evanghelii ,in Faptele Apostolilor si explicarea simbolica in epistolele apostolilor.

Icoane

Traditia inseamna ceea ce e transmis din generatie in generatie de un invatator sau de un sistem religios.
In Matei 15 ,Marcu 7 ectc gasim urme de traditie iudaica .
Traditia a avut intotdeauna caracterul de a face abateri de la Sfanta Scriptura , de la adevarul Scripturii.
Doctrinele stabilite de traditie erau poruncile oamenilor.
Inca de pe vremea apostolilor a aparur traditia ca un obstacol in calea Evangheliei. Colos 2:8 „Luati seama ca nimeni sã nu vã fure cu filosofia si cu o amãgire desartã, dupã datina oamenilor, dupã învãtãturile începãtoare ale lumii, si nu dupã Hristos.”
Multe invataturi pot fi utile dar ele nu pot inlocui Cuvantul lui Dumnezeu nici nu pot fi puse alaturi de invatatura Bibliei fiindca ar incalca Cuvantul lui Dumnezeu .

Icoanele

Traim in mijlocul; unui crestinism inpanzirt cu icoane reprezentand diferiti asa zisi sfinti.Aceste icoane au devenit obiect de inchinaciune de asa maniera ca marea multime zisa „crestina” le venereaza , se roaga chipurilor din aceste icoane, le saruta si le cinstesc mai mult decat pe Dumnezeu.
Ce spune teologia ortodoxa ca sunt aceste icoane?
„Icoanele sunt inchipuiri sau reprezentari prin zugravire a chipului lui Dumnezeu, a lui Isus ,a Sfantului Duh, a sfintilor crestini declarati de biserica ortodoxa . Ele nu sunt Dumnezeu :Tatal,Cristos ,Duhul Sfant ci ele numai il reprezinta pe acesta. ” (Dehelean,Sectologie )
De la inceput constatam ca teologia ortodoxa recunoaste ca aceste icoane sunt zugraveli, creeatia diferitilor pictori care posibil ca unii dintre ei nu au avut nici o legatura cu crestinismul.
De asemenea Teologia Ortodoxa recunoaste ca dovezile pentru sustinerea icoanelor au aparut dupa veacul apostolic . Sfanta Scriptura a fost scrisa mai devreme cand nu se cunosteau icoanele, recunoscand prin aceasta ca Vechiul Testament nu accepta icoanele care sunt inventate in timpul paganizarii crestinismului .
Dupa anii 300 d.Cr cand paganii erau obligati sa se increstineze , cand preotii pagani au devenit preoti crestini usa bisericii crestine s-a deschis pentru multe din practicile pagane.
Pentru a satisface dorinta paganilor increstinati din oficiu,de a avea zei diferiti,au inceput icoanele cu chipul lui Dumnezeu, a lui Isus,Mariei ectc..si sigur ceva mai tarziu si a diferitilor lideri crestini declarati sfinti.
Teologia ortodoxa mentioneaza ca abia in secolul al 7-lea (787) s-a hotarat instalarea icoanelor. (Calauza Crestina ,p. David pg 327)
Observam in general ca icoanele nu sunt fotografii pe care sa fie prezentate chipurile respective ci sunt picturi chiar daca acesti sfinti sunt recrutati din timpul existentei aparatului fotografic. De aceea aceleasi chipuri se deosebesc in functie de arta pictorului.
Se stie ca in timpul celor 10 valuri de prigoana 100-300 d.Chr. ,una din acuzatiile ce li se aducea crestinilor era ca nu au zei si ca nu se inchina zeilor,ca nu venereaza sfintii din templele pagane, si ca exclud orice immagine a vreunui zeu si declara inchinaciune unui Dumnezeu nevazut.Toti cei ce nu mai venerau idolii erau aruncati in inchisori si cei mai multi martirizati.
S-a ridicat la Cartagena (Africa) un mare apologet (aparator al crestinilor) , dupa ce a studiat studiile vremii ,s-a dedicat studiilor de drept, cunoscand foarte bine legile vremii, numele lui fiind Tertulian(160-220 dCr). In apologia sa privind apararea crestinilor printre altele el combate drastic idolii sub orice forma de zei sau sfinti si spune ca crestinii nu venereaza sau adora obiectele facute de maini omenesti.
Deci in primele trei secole nu numai ca crestinii nu se inchinau si nu aveau icoane ci le combateau .
In manualul sau de istorie crestina, Alexa Popovici precizeaza ca credinciosii Nolui Testament resping categoric intrebuintarea ca obiecte,picturi,sculpturi,icoane ale diferitilor sfinti si venerarea lor. Toate acestea erau considerate idoli si pacat.
In cartea sa „Calauza Crestina” (-David -1987-pg 331) autorul sustine ca iconografia (cultul icoanelor ) a fost biblia nestiutorului de carte.
Chiar in primele secole cand stiinta de carte era scazuta , nu s-au putut introduce icoane intre crestini, ci s-au putut usor introduce in timp ce stiinta de carte a crescut. Acest lucru s-a intamplat deoarece crestinii sau indepartat de izvorul invataturii Noului Testament.
Toti „sfintii” din ortodoxism sunt repartizati in slujba lor dupa modelul zeitatilor pagane : sfinti ocrotitori,ai uraganelor, ai localitatilor ectc

Ce spune Biblia despre icoane si adorarea lor?

1. In Decalog ,cele 10 porunci din V.T. , Dumnezeu a oprit prin legi severe orice inchinare la chipuri cioplite sau diferite obiecte .
Exod 20:4-5 :”Sã nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfãtisare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pãmînt, sau în apele mai de jos de cît pãmîntul.Sã nu te închini înaintea lor, si sã nu le slujesti; cãci Eu, Domnul, Dumnezeul tãu,
sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea pãrintilor în copii pînã la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mã urãsc,…”
Deut 5:6-9 :,,Eu sînt Domnul, Dumnezeul tãu, care te-am scos din tara Egiptului, din casa robiei.Sã n`ai alti dumnezei afarã de Mine.Sã nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfãtisare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pãmînt, sau în ape supt pãmînt.
Sã nu te închini înaintea lor, si sã nu le slujesti; cãci Eu, Domnul, Dumnezeul tãu, sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc fãrãdelegea pãrintilor în copii pînã la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mã urãsc;” In perioada VT poporul putea fi reabilitat pentru orice abatere in urma pocaintei, dar pacatul idolatriei nu afost lasat niciodata fara consecinte, pedepse.( Ex: Vitelul de aur- Exod)
2. Imaginea Dumnezeirii. Dumnezeu care este Duh nu poate fi infatisat prin iscusinta omului:
Fp Ap 17:29 : ” Astfel dar, fiindcã sîntem de neam din Dumnezeu, nu trebuie sã credem cã Dumnezeirea este asemenea aurului sau argintului sau pietrei cioplite cu mestesugirea si iscusinta omului.”
Obiectele de arta ,indiferent pe cine reprezinta sunt interzise ca sa devina obiecte de inchinare, venerare sau adorare.
3.Icoanele sunt o mostenire a idolilor pagani prin care este profanata slava lui Dumnezeu :Rom 1:22-23 :”S`au fãlit cã sînt întelepti, si au înebunit;si au schimbat slava Dumnezelui nemuritor într`o icoanã care seamãnã cu omul muritor, pãsãri, dobitoace cu patru picioare si tîrîtoare.
Omul estecreeat de Dumnezeu si prin pacat a pierdut legatura cu creeatorul Sau. Legatura cu Dumnezeu omul o poate reface prin pocainta , dar in loc de pocainta se inchina unei icoane care nu are nici o legatura cu constiinta. Pocainta are insa legatura cu constiinta.
4.Icoanele sunt simple obiecte fara putere pentru sufletul omului, de aceea Dumnezeu a pronuntat osanda asupra celor ce asteapta efectul benefic pentru sufletul lor.
Cum ar putea lucrurile materiale (pictura,sculptura) indiferent pe cine se zice ca or reprezentasa poata ajuta partea spirituala a omului. Judecatori 6:28-31 :”Cînd s`au sculat oamenii din cetate dis de dimineatã, iatã cã altarul lui Baal era dãrîmat, parul închinat idolului deasupra lui era tãiat; si al doilea taur era adus ca ardere de tot pe altarul care fusese zidit.Ei si-au zis unul altuia: ,,Cine a fãcut lucrul acesta?„ si au întrebat si au fãcut cercetãri. Li s`a spus: ,,Ghedeon, fiul lui Ioas, a fãcut lucrul acesta„.Atunci oamenii din cetate au zis lui Ioas: ,,Scoate pe fiul tãu, ca sã moarã, cãci a dãrîmat altarul lui Baal si a tãiat parul sfînt care era deasupra lui„.
Ioas a rãspuns tuturor celor ce s`au înfãtisat înaintea lui: ,,Oare datoria voastrã este sã apãrati pe Baal? Voi trebuie sã -i veniti în ajutor? Oricine va lua apãrarea lui Baal, sã moarã pînã dimineatã. Dacã Baal este un Dumnezeu, sã-si apere el pricina, fiindcã i-au dãrîmat altarul„.
5.Imaginea din icoana nu poate face slujba dintre Dumnezeu si om prin mijlocire.
1Tim 2:5-6 :”Cãci este un singur Dumnezeu, si este un singur mijlocitor între Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos,care S`a dat pe Sine însus, ca pret de rãscumpãrare pentru toti: faptul acesta trebuia adeverit la vremea cuvenitã,…”
1Ioan2:1-2 :”Copilasilor, vã scriu aceste lucruri, ca sã nu pãcãtuiti. Dar dacã cineva a pãcãtuit, avem la Tatãl un Mijlocitor (Sau Advocat. Greceste: Paraclet, adicã apãrãtor, ajutor.), pe Isus Hristos, Cel neprihãnit.El este jertfa de ispãsire pentru pãcatele noastre; si nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale întregei lumi.”
Cea mai oribila defaimare (profanare) a Numelui Domnului Isus Cristos este ai inlocui mijlocirea Lui pentru noi cu picturi, creeatie a unor oameni de arta. (1Tim6:16 : „…singurul care are nemurirea, care locuieste într`o luminã, de care nu poti sã te apropii, pe care niciun om nu L -a vãzut, nici nu -L poate vedea,si care are cinstea si puterea vecinicã! Amin).
Zeii sunt nascociri ale omului infricosat de fenomenele naturii ,ei sunt personificari ale sufletului stramosescDivinizarea eroilor ,creearea de sfinti inexistenti s-a facut in timp pentru adomina viata religioasa a oamenilor.

CRUCEA

Cum a aparut crucea ca semn de inchinare si cum a fost introdos in crestinism? In primele trei secole nu se cunostea despre cruce ca semn de inchinare sub nici o forma.
In timpul celor 10 valuri de prigoana primii crestini nu foloseau crucea ca obiect sau ca semn de inchinare.
Crestinii adevarati dintotdeauna explicam cuvantul cruce din Noul Testament in doua sensuri :
1.Crucea ca jertfa privind rastignirea Domnului
2. Crucea ca suferinta ,durere,prigoana pe care o poarta omul in aceasta viata. Domnul nu s-a referit la un lemn si nici la o cruce de aur. In timpul cand Domnul a vorbit despre cruce, crucea era cunoscuta ca un lemn al torturii, suferintei la care era condamnat cel vinovat Gal 3:13 :”Hristos ne -a rãscumpãrat din blestemul Legii, fãcîndu-Se blestem pentru noi,-fiindcã este scris: ,,Blestemat e oricine este atîrnat pe lemn„ -”
Stim ca marile devieri in crestinism au avut loc dupa anul 300 d.Hr ,in acea vreme au aparut si crucea si sub forma ei apare si in sistemele religioase asa zise crestine.
Pe la anul 312-313 d.Hr ,imparatul Constantin fiind in lupta cu Maxentiu, fiind la portile Romei zice ca a vazut pe cer o cruce mare luminoasa pe care era scris „Prin acest semn vei invinge”. Unii spun ca acest semn la vazut toata armata, altii spun ca numai Constantin. Din acel moment Constantin a pus semnul crucii pe steag si pe hainele soldatilor castigand lupta ,dupa aceasta devenind crestin.
Dupa aceasta biruinta a lui Constantin, mama lui Constantin,Elena ,se zice ca a gasit crucea lui Isus pe Golgota si de atunci a inceput sa fie adorata ca Dumnezeu ,acea cruce . (Istoria Crestina ,I Ungureanu pg 94)
Treptat crucea ,pe la anul 600 d Hr era un semn „crestin” cu inceputuri de inchinaciune, iar dupa anul 600 a fost declarat obiect de inchinaciune(In acea vreme a inceput Mahomed lupta impotriva idolatriei din crestinism) (Biserica sau Adunarea lui Dumnezeu vol 1 pg 353).
Teologia ortodoxa spune despre cruce:
In intelesul obisnuit si in vorbirea de toate zilele cuvantul cruce inseamna semnul crucii adus la frunte,la piept ,in dreapta si stanga.
Crucea nu este nu este numai un semn care insoteste rugaciunea ci semnul insusi devine rugaciune.
Teologia ortodoxa amesteca semnul, lemnul cu jertfa Domnului , ea mai zice ca „Pedeapsa , blestem ne agonisim , daca nu cinstim lemnul datator de viata.” (Calauza crestina pg 306)
„Sfanta cruce este un obiect absolut necesar lucrarii lui Dumnezeu si mantuirii noastre…la sinodul din 787 s-a stabilit ca crucea cu semnul ei este datatoare de viata.” (Calauza Crestina pg 313)
La descoperirea crucilor pe Golgota de mama lui Constantin numai crucea pe care a fost rastignit Constantin a facut minuni, a inviat un mort .(Calauza crestina pg 315)

Principiile Biblice in ce priveste crucea:

1. Nicaieri in Biblie nu se vorbeste de existenta crucii ca obiect de inchinare.
2.Oriunde in Noul Test. cand se pomeneste cuvantul cruce ,se refera direct la rastignirea Domnului Isus ,niciodata la lemn sau semn.
3. Nicaieri in NT nu se refera la un obiect ci la un sacrificiu ,la o jertfa.
Cand Domnul a spus :”sa-si ia crucea si sa ma urmeze” nu se putea referi Domnul la semn sau la lemn.
4.Orice obiecte sau semne ca scop de inchinare sunt eliminate prin porunca Domnului Isus. Inchinatorii adevarati se inchina „in duh si in adevar”. Practica rugaciunii invatata si practicata de Domnul Isus si aplicata in viata bisericilor crestine a fost inchinaciunea in duh si in adevar.
Ioan 4:23-24: „Dar vine ceasul, si acum a si venit, cînd închinãtorii adevãrati se vor închina Tatãlui în duh si în adevãr; fiindcã astfel de închinãtori doreste si Tatãl.Dumnezeu este Duh; si cine se închinã Lui, trebuie sã I se închine în duh si în adevãr.„
Fp Ap 17:24-25:”Dumnezeu, care a fãcut lumea si tot ce este în ea, este Domnul cerului si al pãmîntului, si nu locuieste în temple fãcute de mîni.El nu este slujit de mîni omenesti, ca si cînd ar avea trebuintã de ceva, El, care dã tuturor viata, suflarea si toate lucrurile.”
5.Inchinarea pe genunchi ,in picioare, cu fata la pamant, cu mainile ridicate ,este numai o manifestare a umilintei noastre si a recunoasterii puterii lui Dumnezeu siu a respectului nostru pentru El.
Teologia ortodoxa care sustine crucea si semnul ca mijloace de rugaciune , sustine ca si acest fel de inchinaciune este tot ca semnul crucii. Noi credem ca anumite pozitii care le luam in timpul rugaciunii nu sunt nici rugaciuni ,ori inchinaciuni.ci rugaciunea in duh este adevarata indiferent de pozitia trupului.
6. Binecuvantarea rostita de Ioasif asupra copiilor cu mainile incrucisate nu are nici o legatura cu teologia crucii din Noul Testament .
Gen 48:13-15 :”Apoi Iosif i -a luat pe amîndoi, pe Efraim cu mîna dreaptã, la stînga lui Israel, si pe Manase cu mîna stîngã, la dreapta lui Israel,si i -a adus aproape de el.Israel si -a întins mîna dreaptã si a pus -o pe capul lui Efraim, care era cel mai tînãr, iar mîna stîngã a pus -o pe capul lui Manase; înadins si -a încrucisat mînile astfel, cãci Manase era cel dintîi nãscut.A binecuvîntat pe Iosif, si a zis: ,,Dumnezeul, înaintea cãruia au umblat pãrintii mei, Avraam si Isaac, Dumnezeul, care m`a cãlãuzit de cînd m`am nãscut, pînã în ziua aceasta,…” Practica aceasta nu o gasim nicaieri repetata in NT .Deci acest caz a fost unic cu un scop anume si numai pentru momentul acela si nu este nicaieri recomandat in Scripturi pentru a fi aplicat.
7. Sarpele de arama si prajina pe care a fost atarnat sarpele, este un simbol Biblic privind jertfirea lui Cristos.
Numeri 21:8-9 „Domnul a zis lui Moise: ,,Fã-ti un sarpe înfocat, si spînzurã -l de o prãjinã; oricine este muscat, si va privi spre el, va trãi.„Moise a fãcut un sarpe de aramã, si l -a pus într`o prãjinã; si oricine era muscat de un sarpe, si privea spre sarpele de aramã, trãia.”
Ioan 3:14-15 :”si, dupã cum a înãltat Moise sarpele în pustie, tot asa trebuie sã fie înãltat si Fiul omului,pentruca oricine crede în El sã nu piarã, ci sã aibã viata vecinicã.”
Nici sarpele prin diverse picturi si nici prajina , nu au fost admise in rugaciune.
2 Regi 18:1-4 :”În al treilea an al lui Osea, fiul lui Ela, împãratul lui Israel, a început sã domneascã Ezechia, fiul lui Ahaz, împãratul lui Iuda.Avea douãzeci si cinci de ani cînd a ajuns împãrat, si a domnit douãzeci si nouã de ani la Ierusalim. Mamã-sa se chema Abi, fata lui Zaharia.El a fãcut ce este plãcut înaintea Domnului, întocmai cum fãcuse tatãl sãu David.A îndepãrtat înãltimile, a sfãrîmat stîlpii idolesti, a tãiat Astarteele, si a sfãrîmat în bucãti sarpele de aramã, pe care -l fãcuse Moise, cãci copiii lui Israel arseserã pînã atunci tãmîie înaintea lui: îl numeau Nehustan.”
In Israel ,cand au venit pe tron imparati tematori de Dumnezeu au distrus toate icoanele si toate obiectele de rugaciune imprumutate de la alte popoare . 8. Daca trebuie sa cinstim crucea , lemnul , atunci sa cinstim lemnul de la Golgota .Insa lemnul de pe Golgota presupus ca a fost gasit de mama lui Constantin nu este sigur ca e adevarat fiinca au fost inca doua cruci acolo si desigur mai multe in decursul vremii.
9. Daca trebuie sa folosim crucea prin a face din ea semn de inchinaciune , atunci trebuie si piroanele si coroana de spini si sulita si ciocanul si sfoara sa le facem ca obiecte de inchinare.
De ce sa luam numai un obiect ,cand la rastignirea Domnului sau folosit mai multe obiecte.Asa ar trebui si pe Biserici ciocanul ,piroanele si spinii. 10.Obiectele de tortura ,crucea si celelalte,niciodata apostolii in predici sau epistole nu au fost pomenite .
Daca era in planul lui Dumnezeu ca aceste obiecte sa devina obiecte de inchinaciune , apostolii ar fi stabilit aceste lucruri in biserici insa apostolii au indemnat sa nu ne inchinam la nici o forma ci in duh si in adevar. Cand apostolii inpirati de Duhul Sfant au folosit cuvantul cruce ,nu l-au folosit cu doua intelesuri ci intotdeauna l-au folosit -la jertfirea si la rastignirea Domnului .

Cultul sfintilor

Devierea crestinismului prezent azi pe mapamond se poate observa si prin introducerea in Biserica a cultului sfintilor.
In cadrul unui asemenea cult acestor zisi sfinti li se acorda inchinaciune, declarandu-i mijlocitori si ocrototori ai crestinilor si credinta ca restul trupurilor moarte a acestor sfinti au puterea harica de-a vindeca pe cei care se ating de oasele lor.
In vremea noastra acest sistem cultic este propagat in toata tara prin toate mijloacele: presa ,radio, televizor, multimi mari de oameni se inchina la moaste ,de la marii politicieni pana la oamenii de rand.
In aceasta situatie dramatica ,pe plan religios ,misionarul evanghelic trebuie sa se confrunte cu un sistem religios bine pus la punct.Tot acest sistem de cult are scopul de-a castiga electoratul .(Constantin a facut din religia crestina un interes politic)
Foarte multi reprezentanti ai unor diverse partide sau organizatii practica public un asemenea cult sau sistem religios aberant ca sa nu mai fie banuiti ca practica marxismul (ateismul). In vremea regimului ateist acestia apareau public ca mari marxisti-leninisti,ca sa nu fie suspectati ca au legaturi cu credinte religioase.
Ceea ce este de remarcat este ca au o influenta covarsitoare asupra maselor de oameni.
In primele secole ,de la apostoli si pana la imparatul Constantin cand crestinismul a devenit religie de stat, istoria nu mentioneaza cultul sfintilor.Paganii din acea vreme declarati crestini au adus cu ei in crestinism anumite personaje asemanatoare zeilor, care au fost declarati sfinti.
La anul 787 s-a stabilit de sinodul al 7-lea pentru acesti asa numiti sfinti un cult iar treptat au devenit chipuri carora li sau inchinat. Definitia cuvantului „sfant” este consacrat,pus deoparte.In Vechiul si Noul Testament termenul „sfant” nu se atribuie unei singure persoane ,fie patriarh,proroc, apostol, ci singularul de sfant este atribuit numai lui Dumnezeu si poporului Sau.

Ce invata teologia Ortodoxa?

„Cei care in timpul vietii lor si-au castigat un grad inalt de perfectiune… biserica ii cinstesc ca pe niste adevarati prieteni a lui Dumnezeu ,ii cheama in ajutor, le cinstesc moastele si se inchina icoanelor care reprezinta chipul lor…in rugaciunile noastre catre ei nu le cerem mantuire ci mijlocire ” „Sfintii care sunt in cer duc aceste rugacfiuni ale celor de pe pamant la Dumnezeu …Se cere mijlocirea lor pentru ca ei ne pot face placuti lui Dumnezeu.”
Acest sistem se afla prescris in hotararea sinodului de la 787 AD cu urmatorul continut: ” Noi pazim Cuvantul Domnului , cuvantul apostolilor si prorocilor prin care am invatat sa cinstim intai pe cu adevarat nascatoarea de Dumnezeu si sa cerem mijlocirea lor pentru ca ei ne pot face placuti lui Dumnezeu.” Nimeni dintre sfintii parinti sau dintre teologi nu a indraznit sa spuna ca mai exista alti mijlocitori intre Dumnezeu si oameni in afara Domnului Isus Cristos. Ei au spus ca acestia sunt mijlocitori cu Cristos si prin Cristos.

Ce spune Biblia?

1.Inchinarea la oameni care au murit sau sunt in viata numiti sfinti , la chipurile lor pictate , este o jignire adusa lui Dumnezeu.
Matei 4:10 :”,,Pleacã, Satano„, i -a rãspuns Isus. ,,Cãci este scris: ,Domnului, Dumnezeului tãu sã te închini si numai Lui sã -I slujesti.„
2.Teologia Ortodoxa recunoaste ca chipul sfintilor scos de mana pictorilor nu este identic cu cel real.
Lista asa numitilor sfinti este o creeatie pur omeneasca care nu este valabila in Cer .
Apoc 7:9:” Dupã aceea m-am uitat, si iatã cã era o mare gloatã, pe care nu putea s`o numere nimeni, din orice neam, din orice semintie, din orice norod si de orice limbã, care stãtea în picioare înaintea scaunului de domnie si înaintea Mielului, îmbrãcati în haine albe, cu ramuri de finic în mîni;”
3.Daca ar fi posibila mijlocirea celor ajunsi incer , atunci toti sunt mijlocitori , deoarece nimeni (sinoade,biserica ectc) nu poate recomanda lui Dumnezeu cine sa fie mijlocitori.
1Tim 2:5:”Cãci este un singur Dumnezeu, si este un singur mijlocitor între Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos,”
4.Apostolii nu au facut nici o referire ca se vor ruga pentru cei de pe pamant dupa ce vor ajunge-n Cer, ci au declarat ca vor fi egali cu toti cei cel iubesc pe Dumnezeu
2tim 4:8 „Deacum mã asteaptã cununa neprihãnirii, pe care mi -o va da, în ,,ziua aceea„, Domnul, Judecãtorul cel drept. si nu numai mie, ci si tuturor celor ce vor fi iubit venirea Lui.”
Asadar daca apostolul Pavel se considera egal cu ceilalti, suntem siguri ca alti oameni nu pot fi mai apreciati sau avansati decat el.
5.Apostolul a indemnat Biserica sa mijloceasca in rugaciune pentru altii aici pe pamant. Sensul de mijlocire este atribuit Bisericii.
6.Apostolii si ingerii au refuzat orice inchinare declarand ca numai lui Dumnezeu trebuie sa i se aduca inchinare.
Daca ei nu au primit inchinare atunci cum sa ne inchinam altora inferiori apostolilor.
Apoc22:8-9:”Eu, Ioan, am auzit si am vãzut lucrurile acestea. Si dupã ce le-am auzit si le-am vãzut, m`am aruncat la picioarele îngerului, care mi le arãta, ca sã mã închin lui.Dar el mi -a zis: ,,Fereste-te sã faci una ca aceasta! Eu sînt un împreunã slujitor cu tine, si cu fratii tãi, proorocii, si cu cei ce pãzesc cuvintele din cartea aceasta. Închinã-te lui Dumnezeu.„
7.Se stie ca anumite sinoade au declarat sfinti pe oameni care nu au avut nici o activitate bisericeasca si au trait o viata dubiasa (Imparatul Constantin, Stefan cel Mare ectc)
8. A apela la cei morti sa se roage pentru noi asa cum catehismul ortodox invata ,arunca dispret pe invatatura Domnului Isus despre rugaciune si felul cum apostolii au practicat si au invatat pe oameni sa se roage. Am fost invatati cum sa ne rugam dar nu tipare de rugaciune.
Incepand cu anul 400AD in Biserica crestina au existat lupte circa 116 ani si au degenerat in razboaie .La anul 843 AD prin lichidarea tuturor celor ce erau impotriva icoanelor s-a definitivat cultul sfintilor.(Disputele iconografice)
Ioan 4:23-24 :”Dar vine ceasul, si acum a si venit, cînd închinãtorii adevãrati se vor închina Tatãlui în duh si în adevãr; fiindcã astfel de închinãtori doreste si Tatãl.Dumnezeu este Duh; si cine se închinã Lui, trebuie sã I se închine în duh si în adevãr.„

Cultul Mariei

Cinstirea sau preacinstirea mamei Domnului Isus, a devenit un sistem de cult . Cultul Mariei a luat amploare in Evul Mediu si spre mirarea noastra, tot asa de bine ,chiar mai bine, acum in vremea noastra.
Religia babiloniana, care s-a bazat pe tot felul de simboluri misterioase ,multe din aceste simboluri au fost transferate in crestinism incepand cu secolul al 4-lea A.D.
Sistemul babilonian cu influenta lui a inceput cu Nimrod , Gen10;9 , culminand la inceput cu turnul Babel , Gen 11 si v-a sfarsi conform Apocalipsei . (Apoc 14:8 ;16:19; 17:5 ;18:10)
Enciclopedia ebraica spune ca Nimrod era cel ce-a facut pe toti oamenii sa se razvrateasca impotriva lui Dumnezeu .Inclusiv precrestinii au acceptat sistemul babilonian , total sau partial, in inchinaciunea lor.
In acel sistem s-a nascut si dezvoltat zeita mama, care naste zei. In muzeele de azi, care pastreaza monumente din Babilon, unde se poate vedea zeita- mama cu copilul in brate asa cum apare in crestinism Maria cu pruncul in brate. O asemenea zeita mama, se gaseste la toate popoarele, inclusiv la crestini dupa secolul al-4-lea.
In Faptele Apostolilor 19:27, apostolul s-a confruntat cu inchinarea oamenilor la zeita Diana la romani si Artemis la greci.
Una dintre cele sapte minuni ale lumii antice, a fost ridicata in cinstea zeitei Diana.
Dupa asa- zisul triumf al crestinismului, incepand cu Constantin (312 AD) multi pagani au trecut la crestinism si dupa scurt timp paganii au adus cu ei si multe din practicile lor religioase.Adorarea lor pentru zeita- mama din paganism era atat de puternica incat n-au vrut sa abandoneze inchinarea sau adorarea acesteia.Conducatorii Bisericii dorind sa implineasca dorinta lor de-a avea o zeita- mama si dorind inmultirea membrilor, au facut din Maria, zeita- mama a crestinilor.
Maria este numita si regina cerului ,aceasta influenta pagana o gasim si in Israel (Ieremia 7:18).
Privind inchinaciunea la pagani zeitei- mama i se aducea o inchinaciune deosebita fata de inchinaciunea adusa de ei, zeilor.
Ce spun teologii cultului Mariei?
1.Primul loc intre sfinti il ocupa Maria.
2.Dumnezeu a promis ca Salvarea v-a veni prin femeie .Gen 3:15
3.A fost binecuvantata intre femei Luca 1:28
4.A fost binecuvantata fericita de poporul din acea vreme Luca 11:27-28
5.La nunta din Cana ,Isus a ascultat-o pe mama Lui. Ioan2:2-3
6.A nascut ca si fecioara si a ramas fecioara . Isaia 7:14
7.Nascand pe Mantuitorul, a devenit mijlocitoarea mantuirii.
In imnurile liturgice se face rugaciunea :”Preasfanta nascatoare de Dumnezeu,mantuieste-ne pe noi”. Aceasta inseamna ca ea poate mijloci pentru mantuirea noastra, sau indupleca pe Fiul ei sa ne mantuiasca.
In imnurile Bisericii Ortodoxe, Maria este glorificata in forme diferite :pururea fericita, mai cinstita decat heruvimii,usa cereasca,laude aduse fecioarei ectc

Ce spune teologia biblica?

Asa cum observam, Noul Testament nu face nici o aluzie la Maria, ca avand vreo slujba printre femeile care-l urmau pe Domnul, iar apostolii nu o pomenesc in predicile lor sau in epistole.
Din punct de vedere istoric in primele trei secole nu se observa nici o urma privind vreun rol al Mariei in planul de mantuire sau de inchinaciune in Biserica.
Aparitia cultului Mariei ,istoria crestina il mentioneaza dupa anul 400 A.D., deci odata cu declinul Bisericii.
1.Daca in Noul Testament, in primele zile ale crestinismului, nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit, inseamna ca Maria a ramas o crestina si o sora intre surori.
Crestinismul la scurt timp dupa Rusalii ,si-a mutat centru de activitate la Antiohia. Biserica dintre neamuri nu a fost invatata ceva deosebit despre Maria.
2.Maria nu poate fi venerata ca si fecioara ,fiindca ea a mai avut copii. Matei 13:55,56 ;12:47-50 ;Marcu 3:31 ;Luca 8:19; Ioan 2:12 ;7:3 ;Fp.Ap 1;14; 1 Cor 9:5 ;Gal 1:19
Teologii care predica cultul Mariei, explica aceste versete cu fratii si surorile, ca nu au fost frati ci verisori . Sunt prea multe referiri pentru a-i considera verisori. Daca ar fi fost verisori, macar un singur verset era cu verisori.
3. Noul Testament precizeaza ca este un singur mijlocitor intre om si Dumnezeu. In 1 Tim 2:1- referirea la mijlocire prin rugaciune, se refera la Biserica, privind rugaciunea , nu o persoana din biserica devenita mijlocitor. Cand o intalnim pe Maria in Fp. Ap. 1:14 dupa inaltarea Domnului , Maria era intre apostoli nu sa mijloceasca intre apostoli, ci se ruga si ea si astepta Duhul Sfant fagaduit de Domnul .Deci Maria se afla la rugaciune , avand aceleasi probleme ca toti ceilalti.

Moaste

In crestinismul in mijlocul caruia traim noi astazi domneste credinta in cultul moastelor.
Ce sunt moastele?
Moastele sunt ramasite trupesti ale unor oameni declarati de biserica sfinti.Aceste moaste care sunt pastrate in diferite biserici si in special in manastiri ,sunt declarate ca facatoare de minuni.
Observam in vremea noastra ,cand conostintele au crescut , cand Biblia raspandita pretutindeni este citita de foarte multi oameni ca credinta in moaste ca facatoare de minuni sau obiect de inchinare este mai dezvoltata decat in vremea cand oamenii nu aveau o cultura biblica.
Cu referire la Noul Testament ei folosesc anumite idei din diferite texte care practic, nu au nici o legatura cu moastele . Iata cateva dintre cele mai importante argumente teologice pe care se bazeaza Biserica Ortodoxa:
1. Trupul sfintilor este templul lui Dumnezeu :1Cor 6:19-20. In concluzie trupurile au ramas sfinte si dupa ce s-au despartit de suflet.
2.Trebuie sa avem respect pentru osemintele stramosilor.
Argument :luarea oaselor lui Iosif din Egipt!
3. Trupul sfintilor este purtator de viata. Asa cum a fost cinstit trupul Mantuitorului asa este si al sfintilor. In epoca apostolilor nu numai trupurile erau sfinte dar si hainele erau sfinte.
Si moastele ca si cultul Mariei, au fost introduse in crestinism dupa anul 400 oficializandu-se abia prin anul 700.

Ce ne invata Biblia despre moaste ?

1.Este idolatrie!
Exod 20:2-5 :” ,,Eu sînt Domnul, Dumnezeul tãu, care te -a scos din tara Egiptului, din casa robiei.Sã nu ai alti dumnezei afarã de Mine.Sã nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfãtisare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pãmînt, sau în apele mai de jos de cît pãmîntul.Sã nu te închini înaintea lor, si sã nu le slujesti; cãci Eu, Domnul, Dumnezeul tãu, sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea pãrintilor în copii pînã la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mã urãsc,si Mã îndur pînã la al miilea neam de cei ce Mã iubesc si pãzesc poruncile Mele.”
Ps 88:10: „Oare pentru morti faci Tu minuni? Sau se scoalã mortii sã Te laude? -”
2.Daca cei vii nu pot mijloci intre om si Dumnezeu , cu atat mai mult cei morti nu pot face aceasta .
3.Ramasitele pamantesti trebuie puse acolo unde le este locul! (Adica in pamant)
Eclesiast. 3:20 :”Toate merg la un loc; toate au fost fãcute din tãrînã, si toate se întorc în tãrînã.”
1Cor 15:35-42 :”Dar va zice cineva: ,,Cum înviazã mortii? Si cu ce trup se vor întoarce?„Nebun ce esti! Ce sameni tu, nu înviazã, dacã nu moare mai întîi.Si cînd sameni, sameni nu trupul care va fi, ci doar un grãunte, cum se întîmplã: fie de grîu, fie de altã sãmîntã.Apoi Dumnezeu îi dã un trup, dupã cum voieste; si fiecãrei seminte îi dã un trup al ei.Nu orice trup este la fel; ci altul este trupul oamenilor, altul este trupul dobitoacelor, altul este trupul pãsãrilor, altul al pestilor.Tot asa, sînt trupuri ceresti si trupuri pãmîntesti; dar alta este strãlucirea trupurilor ceresti, si alta a trupurilor pãmîntesti.Alta este strãlucirea soarelui, alta strãlucirea lunii, si alta este strãlucirea stelelor;chiar o stea se deosebeste în strãlucire de altã stea.”
4.Toti mortii trebuie ingropati
5. Cei ce se atingeau de cadavre erau socotiti necurati.Tot asa este si cu cei ce se ating de moaste.
Numeri 19:11-13 : „Cine se va atinge de vreun mort, de vreun trup omenesc mort, sã fie necurat timp de sapte zile.Sã se curete cu apa aceasta a treia zi si a saptea zi, si va fi curat; dar, dacã nu se curãteste a treia zi si a saptea zi, nu va fi curat.Cine se va atinge de un mort, de trupul unui om mort, si nu se va curãti,pîngãreste cortul Domnului; acela sã fie nimicit din Israel. Fiindcã nu s`a stropit peste el apa de curãtire, este necurat, si necurãtia lui este încã peste el.”

O sa aduc inca doua motivatii ca sa nu ma rog pentru morti:

1.Pilda spusa de Domnul Isus in legatura cu Lazar si cu bogatul :
„LUCA 16:25 ,Fiule`, i-a raspuns Avraam, ,adu-ti aminte ca, in viata ta, tu ti-ai luat lucrurile bune, si Lazar si-a luat pe cele rele; acum aici, el este mingiiat, iar tu esti chinuit.
LUCA 16:26 Pe linga toate acestea, intre noi si intre voi este o prapastie mare, asa ca cei ce ar avea sa treaca de aici la voi, sau de acolo la noi, sa nu poata.`
LUCA 16:27 Bogatul a zis: ,Rogu-te dar, parinte Avraame, sa trimeti pe Lazar in casa tatalui meu;
LUCA 16:28 caci am cinci frati, si sa le adevereasca aceste lucruri, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin.`
LUCA 16:29 Avraam a raspuns: ,Au pe Moise si pe prooroci; sa asculte de ei.` LUCA 16:30 ,Nu, parinte Avraame`, a zis el; ,ci daca se va duce la ei cineva din morti, se vor pocai.`
LUCA 16:31 Si Avraam i-a raspuns: ,Daca nu asculta pe Moise si pe prooroci, nu vor crede nici chiar daca ar invia cineva din morti.„
Deci concluzia mea este ca nu are rost sa ma rog pentru morti.Insusi Avraam a spus ca ” intre noi si intre voi este o prapastie mare, asa ca cei ce ar avea sa treaca de aici la voi, sau de acolo la noi, sa nu poata.” Deci nu se mai pot face mutari dupa moartea omului. Unde si-a ales omul pe pamant sa mearga acolo v-a merge. Insusi pilda spune ca cei vii au pe pamant Scripturile .Ascultarea de aceste Scripturi le va decide soarta vesnica! Conform pildei dupa moarte nu mai este nici o schimbare!Fiecare merge la locul lui!
Scriptura spune: „EVR 9:27 Si, dupa cum oamenilor le este rinduit sa moara o singura data, iar dupa aceea vine judecata, ”
Deci cat esti viu rezolvati problema cu Domnul fiindca dupa moarte este tarziu!
2.Am invatat multe de la David care este omul lui Dumnezeu .Cum face el cand ii moare copilul lui:
a)Cand este in viata se roaga pentru el:
„2SAM 12:15 Si Natan a plecat acasa. Domnul a lovit copilul pe care -l nascuse lui David nevasta lui Uirie, si a fost greu bolnav.
2SAM 12:16 David s’a rugat lui Dumnezeu pentru copil, si a postit; si cind a venit acasa, toata noaptea a stat culcat pe pamint.
2SAM 12:17 Batrinii casei au staruit de el sa se scoale dela pamint; dar n’a voit, si n’a mincat nimic cu ei.
2SAM 12:18 A saptea zi, copilul a murit. Slujitorii lui David s’au temut sa -i dea de veste ca a murit copilul. Caci ziceau: ,,Cind copilul traia inca, i-am vorbit, si nu ne -a ascultat: cum sa indraznim sa -i spunem: ,A murit copilul?` Are sa se intristeze si mai mult.„
b)Dupa moartea copilului atitudinea lui este :
„2SAM 12:21 Slujitrii lui i-au zis: ,,Ce insemneaza ceeace faci? Cind traia copilul, posteai si plingeai; si acum, cind a murit copilul, te scoli si maninci!„
2SAM 12:22 El a raspuns: ,,Cind traia copilul, posteam si plineam, caci ziceam: ,Cine stie daca nu Se va indura Domnul de mine si daca nu va trai copilul?`
2SAM 12:23 Acum, cind a murit, pentruce sa mai postesc? Pot sa -l intorc in viata? Eu ma voi duce la el, dar el nu se va intoarce la mine.„
Deci dupa moarte nu mai are rost postul si rugaciunea fiindca nu mai putem schimba locurile mortului sau schomba in vreun fel situatia lor! Dupa moarte fiecare merge acolo unde este locul!
Daca omul care a murit este credincios ,ne vom intalni cu el in ceruri .Daca insa nu l-a iubit pe Isus ,nu s-a pocait in viata lui si nu a ascultat de Domnul ,mortul v-a ajunge in Iad de unde conform cuvintelor din pilda Domnului Isus nu mai este scapare!
Sper ca aceste cuvinte sa va fie de folos pentru a intelege mai mult voia lui Dumnezeu cu privire la viata voastra!